کد خبر: 41219
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
بازدید هیات عراقی از توان تولیدی و صادراتی سیب در استان آذربایجان غربی

در راستای تحکیم روابط و گسترش همکاری های تجاری و فنی ایران و عراق، رئیس دپارتمان باغبانی، مسئول روابط بین الملل و مسئول امور برنامه ریزی و تجارت وزارت کشاورزی عراق در سفری دو روزه به استان آذربایجان غربی ، از ظرفیت های تولیدی در بخش باغبانی، باغات سیب و واحدهای سردخانه ای، سورت ، پوره و بسته بندی میوه شهرستان ارومیه بازدید کردند.

به گزارش روستانیوز به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی: خسرو شهبازی رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان ، ضمن خرسندی از حضور هیات عراقی در ایران ، گفت: نزدیکی عراق به آذربایجان غربی زمینه ای برای برقراری ارتباط خوب تجاری و اقتصادی و تسهیل صادرات سیب به آن کشور است.

وی افزود: استان آذربایجان غربی با تولید ۱.۵ میلیون تن بزرگترین تولید کننده سیب کشور است و در ماه های اخیر ۷۵۵ هزار تن سیب از این استان به کشورهای هدف صادرشده است.

وی گفت : ظرفیت بالای ۴۷۱ واحد سردخانه ذخیره سازی میوه در استان با ذخیره سازی بیش از یکهزار و ۲۰۰ تن قابل توجه است .

شهبازی ادامه داد: ۵۴ واحد سورت و بسته بندی با ظرفیت بالای ۳۵۰ هزار تن در استان فعال هستند و با توجه به نیازها و استانداردهای هر کشوری، صادرات در سایزها و رنگهای مشخص به کشورهای مقاصد صادراتی این محصول انجام می شود.

وی گفت: سیب تولیدی ذخیره سازی شده در سردخانه های استان تا کنون به کشورهایی از قبیل عراق ، هندوستان، اوراسیا، پاکستان و حوزه خلیج فارس ، قطر ، لیبی ، دبی، عمان و .. صادر شده است.

در این بازدید نمایندگان و کارشناسان دفاتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی، امور بین الملل و سازمان های تخصصی، سازمان حفظ نباتات کشور و رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ، توضیحات کاملی از ظرفیت های ملی و استانی ارائه دادند.

هیات عراقی همچنین از شرکت رویان پژوهش آذربایجان که یکی از بزرگترین و مجهزترین مراکز دانش بنیان در زمینه تولید انواع گیاهان به روش کشت بافت در کشور است و همچنین از باغات سیب در روستاهای بالانج و تومتر شهرستان ارومیه بازدید کردند.

هیات عراقی در ادامه با حضور در ۴ واحد سردخانه، سورتینگ و بسته بندی مجهز به تکنولوژی های روز در سطح شهرستان ارومیه از ظرفیت های فنی و تخصصی آنها آشنا شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =